Dato og tid er 28 mar 2024 09:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Vampyren og det kristne kors
Indlæg: 01 dec 2011 22:35 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2010 22:27
Indlæg: 589
Geografisk sted: Aarhus
Køn: Mand
Status: Vampyr
Oversættelser: 8
Forestående er en tanke der kom til mig, da jeg faldt over følgende citat i en bog, i forbindelse med noget research om vampyrmyter og legender. Det er samtidig et oplæg til diskussion. Hold jeg til emnet om korset, og det jeg har diskuteret i dette indlæg, eller nært beslægtet. Brug gerne egne kilder.

SALLY REGAN: "The Vampire Book", s. 25.
"Vampires hate all religious artifacts, but by far the most popular and effective repellant is the sign of the cross. Representing the death and resurrection of Jesus Christ, it is loathed by vampires. The cross is one of the few weapons that may burn a vampire’s skin and cause pain."

Dette er en interessant udtalelse! At korset repræsenterer Jusu død og genopstand, og at dette er afskyet af vampyren! Men hvad er det så egentlig at vampyren afskyr ved korset? Symbolet? Kristendommen? Jesus? Gud? -Tænk hvis den afskyede korset, netop fordi at det symboliserer Jesu' genopstand til LIVET! Vampyren er jo, et dødt menneske, der er genopstået fra graven, men ikke til det levende liv, som Jesus, men til det døde liv - som en levende død!

Hvad så med blodet? Hvad er forbindelsen mellem vampyren og kirken, i forbindelse med blod? I kirken spiser man Jesu legeme og drikker Jesu blod, selvom at det dog kun er rødvin, men hvorfor er vampyren blevet interesseret i blod? Vampyren er ikke tilfreds med altervin, vampyren er måske jaloux? Hvorfor kunne den ikke genopstå til det levende liv? - Blodet! Altervin er ikke nok, det SKAL være blod! - for blod er jo et symbol på liv, endda livets essens. Jagten på blod er måske faktisk en jagt, efter den rette blodlinje fra Jesu, som kan skænke vampyren den genopstand den har fortjent - den levende genopstand...!

Blodlinjen er dog ikke til at finde, det er som en nål i en høstak! Vampyren prøver stadig at leve på blodet fra almindelige mennesker, smører sig ind i det, drikker det, endda 'leger' med det! -men til ingen nytte. Vampyren er blevet besat af det levende, og har mistet sin tålmodighed. Den dyd i LIVET som vampyren ledte efter er måske en uopnåelig essens for den levende døde! Det smerter vampyren på det groveste; den er maniodepressiv, melankolsk, psykotisk eller lignende. - Den er gal. Rasende! Hvem skal betale for denne misgerning? Menneskeheden! - De levende!

Diskussion
Er vampyren efter menneskernes blod, pga. jalousi? Er det netop derfor, at vampyren afskyr korset? (Symbolet på Jesu død og genopstand?) Andre idéer eller indputs?

_________________
Admin @ The Danish Vampire Community
Medlem @ Voices of the Vampire Community


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Vampyren og det kristne kors
Indlæg: 04 dec 2011 19:56 
Offline
Niveau 2
Niveau 2
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2011 21:18
Indlæg: 46
Geografisk sted: København
Oversættelser: 0
Interesant debatoplæg.
Herunder kommer historiske opsumning:

Vampyrenes frygt for korset stammer fra middelalder.
Dengang i den mørke tid hvor kirken har sin højhedstid og meget magtliderlig.

I urkirken var korset et symbol på forfulgtelse og korsfæstelse. De brugte alt andet end korset til at symbolisere Jesus som f.eks. tegnen for fisken.
En af de første paver blev også korsfæstet.
Det var først efter Kristendom blev opråbt til statsreligionen i Romerriget at korset blev symbol på Jesus og blev ophøjet til Guds søn.

De første kirkemøder blev den nye testament nedskrevet - dvs flere århundrede efter Jesus død.

Vampyrer, varulve, hekse, homoseksuelle og alle andre der står uden for kirkens tænkegang og dogme blev forfulgt og dræbt ved stening, halshugning og afbrændning mellem omkring 1450 til omkring 1700.

Jeg vil ikke tro at Vampyrer er bange for Jesus og korset alene. Frygten for korset og andre kristne artikfater er fra omkring det tid med heksejagt.
Myterne som jeg er stødt på i mit research fandtes frygten for korset ikke før heksejagten og selv i modere vamp myte i denne århundre har de ikke længere et frygt.

Så mit menig er at frygt af korset er opdigtet af kirken og befolkning der var bange for vamp

_________________
Jeg er som livets vand, der strømmer ud til tørstende mennesker


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Vampyren og det kristne kors
Indlæg: 04 dec 2011 20:21 
Spurn skrev:
Er vampyren efter menneskernes blod, pga. jalousi? (Symbolet på Jesu død og genopstand?)


Taget i betragtning at vampyrer eller vampyrlignende væsener har eksisteret i meget længere tid end kristendommen, og så godt som altid har haft behov for blod eller anden livskraft, så må svaret fra mit synspunkt være: Nej! ;)


Men hvis man vælger at tro på den kristne udgave af vampyrisme (med Kain som den første vampyr), så giver din teori vel meget god mening?


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Skin by Lucas Kane
Danish translation & support by Olympus DK Team

Alle rettigheder forbeholdes www.spurn.dk & www.danishvampire.dk Copyright © 2010-2017
Alle donationer går til vedligeholdende af 'the danish vampire community'