Dato og tid er 28 mar 2024 23:28

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Favorit værker og tekster?
Indlæg: 11 okt 2013 01:08 
Offline
Niveau 0
Niveau 0

Tilmeldt: 04 okt 2013 12:16
Indlæg: 7
Status: Menneske
Oversættelser: 0
I min søgen efter større forståelse er jeg så småt igang med at læse de referencer som denne side og VVC henviser til. Som nævnt i min korte intro, er jeg allerede bekendt med Agrippa og hans naturmagi. Jeg læste det for noget tid siden og kunne se lighedstrækkene mellem hans bøger og noget af mentaliteten i vampyrsamfundet ud fra diverse henvisninger og tolkninger af bøgerne.

Jeg prøver iøjeblikket at danne et klare billede på, hvad folk, i dette miljø, i Danmark opfatter som kernelitteratur. Jeg vil meget gerne høre fra jer hvilke værker og tekster, der har haft stor betydning for jer og hvilke anbefalinger i ligger inde med.

[*] hvilke værker eller tekster finder du essentiel for din egen selvforståelse og udvikling som individ?
[*] hvilke værker eller tekster giver den bedste indblik i miljøet fra et enten mikro eller makro perspektiv?

Jeg håber på nogen gode referencer og gerne se til personlige bemærkninger om hvorfor i nævner præcis til de værker og tekster.

Lafiit


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Favorit værker og tekster?
Indlæg: 11 okt 2013 11:23 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2010 22:27
Indlæg: 589
Geografisk sted: Aarhus
Køn: Mand
Status: Vampyr
Oversættelser: 8
Vampyrisme kan defineres ud fra tusindvis af individuelle oplevelser, så at finde 'kernelitteraturen' er problematisk - især da opvågningen typisk sker baseret på en oplevelse, som ik har nogen bund i litteraturen. Det er erfaringen og oplevelserne der skaber vampyrens identitet og individ, IKKE litteraturen. Litteraturen er blot 'støttende' og 'vejledende'.

Kulturmæssigt kan jeg dog godt lide Laycocks bog. Vampires today.

_________________
Admin @ The Danish Vampire Community
Medlem @ Voices of the Vampire Community


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Favorit værker og tekster?
Indlæg: 11 okt 2013 12:49 
Offline
Niveau 0
Niveau 0

Tilmeldt: 04 okt 2013 12:16
Indlæg: 7
Status: Menneske
Oversættelser: 0
Det er muligt at bruge Platon, Aristoteles, Descartes, Kant etc på tusindvis af måder, men de har stadig visse kerneværker og fortolkninger hvoraf der kan udledes mange generelle principper. Jeg har set de to akademiske artikler af Laycock hvilket var ret interessant, så bogen er på listen over litteratur, der skal gennemgås. Stadig tak for tippet.

Jeg er klar over, at litteraturen ikke er grundlaget for vampyrisme - det bringer sjældent den tavse viden med sig selv hvis ens verdensbillede ændre sig. Jeg er dog overbevist om, på nuværende tidspunkt, at litteraturen kan danne klarhed om sig selv og andre - at læse skønlitteratur styrker ens empatiske evner, der læser eksempelvis.

Jeg får mistanken om at du er ret relativistisk hvorimod jeg hælder til at være absolutist (i filosofisk forstand). Det er dog muligt at jeg tager fejl af det :)

Jeg håber at se flere forslag fra jer :)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Favorit værker og tekster?
Indlæg: 11 okt 2013 18:44 
Offline
Niveau 2
Niveau 2
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 feb 2013 16:01
Indlæg: 36
Geografisk sted: Fyn
Status: Vampyr
Oversættelser: 1
som spurn allerede har sagt er det svært at sætte fingeren på kernelitteratur i vores kultur. noget der er utroligt vigtigt at forstå er at der er mange typer vampyrer, og de ikke nødvendigvis har meget andet end navnet til fælles. så for at finde kernelitteratur for en vampyr bliver du nok nødt til at definere præcis hvilken type vampyr du vil undersøge. der er "living vampires" som defineret af bla. father sebastian, der er sanguinomicon et godt sted at starte. der er michelle belangers "psychic vampire codex"... det er to af vores mere fremtrædende personligheder, også to af de meget udskældte. jeg har læst begge bøger fordi det var nogen af de første jeg selv faldt over. begge har mange ting jeg fandt brugbare, men der er også en del jeg ikke er enig i.
der er mange forksellige typer imellem både psy/psi og sang.
vampyrismen er mest defineret af vampyren selv, det er ikke rigtig noget man kan læse sig til.

_________________
Time will come and time will fly
All is old but new in kind


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Favorit værker og tekster?
Indlæg: 10 dec 2013 02:13 
Offline
Niveau 3
Niveau 3
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2011 22:05
Indlæg: 98
Status: Menneske
Oversættelser: 0
Vampyrisme er en ting uden definition, så må du selv om hvilken bog du læser, tillykke du er nu vampyr.

_________________
:]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Skin by Lucas Kane
Danish translation & support by Olympus DK Team

Alle rettigheder forbeholdes www.spurn.dk & www.danishvampire.dk Copyright © 2010-2017
Alle donationer går til vedligeholdende af 'the danish vampire community'