Dato og tid er 28 mar 2024 11:22

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Målbare signaler og psykiske evner
Indlæg: 24 okt 2013 01:52 
Offline
Niveau 0
Niveau 0

Tilmeldt: 04 okt 2013 12:16
Indlæg: 7
Status: Menneske
Oversættelser: 0
Efter at have læst en del, leder mine tanker mig til at spørge om jeres evner og oplevelser.

Der er unægtelig en snak om energi og tildels andre mentale eller psykiske evner i vampyrsamfundet. Der er tilsyneladende ingen virkelig konsensus, da argumenter tilsyneladende generelt er relativistisk betragtet.

Det menneskelige sind kan ledes til fantastiske og obskure forestillinger om virkeligheden. Ingen kan opfatte virkelighed til fulde, men sanser og fænomologiske hændelser finder sted i god overensstemmelse med verdenen omkring os.

Hvis folk faktisk har disse evner burde det være muligt at dokumentere. Jeg er ikke selv en del af miljøet her, da jeg kun lige er begyndt at hæfte interesse for det. Hvis nogen af de psykiske evner nogen vampyr siger at beside, så må det kunne fremvise? På farce-value lader det til at være på lige fod med tarotkort, stjernetegn og healing. Jeg tænker om forskellen på vampyrer rundt i verdenen og 'psychics' er, at i bare får et adrenalin Rush og dopamin skudt ud i hjernen af at drikke blod? Er det vampyrisme i sin sin kliniske betragtning, der har udfoldet sig til en postmoderne livsstil? Kunne Derren Brown med teknik genskabe samme resultater som vampyrer der siger at have denne viden? Eller kan det ikke forklares på den måde og der er andre krafter på spil i dette univers, der efterlader sin skygge i vores begrænsede verden?

Jeg bil meget gerne høre nærmere til de forskellige holdninger, der måtte være. Jeg har bevidst skrevet det som en tankestrøm for at skabe grobund for de indgangsvinkler den enkelte måtte føle har relevans og være af vigtig karakter.

Jeg håber på at høre nogen interessante tanker, argumenter for og imod og historier som i alle hver især sidder inde med og som i er villige til at dele.

Lafiit


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Målbare signaler og psykiske evner
Indlæg: 24 okt 2013 10:09 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2010 22:27
Indlæg: 589
Geografisk sted: Aarhus
Køn: Mand
Status: Vampyr
Oversættelser: 8
Et interessant eksperiment ville være at holde en vampyr væk fra blod/energier over en længere periode kontra en efterfølgende periode af samme længde med blod/energier, for at måle såvel fysiologiske, biologiske og psykologiske forskelle. Heriblandt adfærdsmønstre.

Jeg påstår ikke at have nogle evner til at gøre noget specifikt, udover at kunne fornemme energier, arbejde med dem og få noget ud af dem i mig selv. Ved ikke lige hvordan noget som sådan skulle måles og efterprøves. Det er jo også meget spirituelt og individuelt. Lidt ala tro og overbevisning overfor kultur. Hvordan måler man spiritualitet og/eller psykiske evner?

_________________
Admin @ The Danish Vampire Community
Medlem @ Voices of the Vampire Community


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Målbare signaler og psykiske evner
Indlæg: 24 okt 2013 12:55 
Offline
Niveau 0
Niveau 0

Tilmeldt: 04 okt 2013 12:16
Indlæg: 7
Status: Menneske
Oversættelser: 0
Der kommer to tanker op i mig lige helt spontant.

1) i led med din tanke om perioder hvor en persons aktivitet og subjektive beretning om vedkommendes energiniveau, kunne der laves tre grupper: menneskeblod, dyreblod og placebo. Det må formodes at blodet i sig selv - fx uden smagsoplevelsen - burde være nok til at give ekstra energi, så det kunne indtages i kapselform el. Tilsvarende. Der skal så desuden være 2-3 typer personer, almindelige mennesker, psychic og vampyre.
Med andre finjusteringer til fx indtagelsen af væsken (skal smagssansen indgå i den overnaturlige oplevelse) kan man lave et ret troværdigt forsøg. Jeg har selv evnerne til den statistiske opsætning og analyse.

2) hvis man kan fornemme energier fra folk, dyr etc, og disse energier har visse karistika, som der er enighed om på tværs af en række vampyre, kunne være farve eller en følelse, kunne man stille hver vampyr, psychic og menneske, op i situationen, hvor de kun kan se silhouetten, men meget tæt på. Det hele randomiseres og vi kan derved se om resultaterne er konsistente. Har den samme person samme energifarve eller aurakategorisering etc. Muligt at juster anpå typen af aura. Hvis det ikke kan sandsynliggøres eller modbevises, så har det altså næppe en reel indvirkning på virkeligheden uanset hvor ægte vedkommendes oplever det.

En tredje tanke jeg lige fik; hvis man som menneske kan immitere de samme effekter som en vampyr besidder, sætter det i hvertfald tvivl om hvorvidt en vampyr har ekstraordinære evner eller blot er et menneske, der får et naturligt Rush af blod.


Det er mine egne overordnede tanker om videnskabelige forsøg. Hvis man har de evner, og det giver sig til kende for en, er det enten alene i den persons sind at det foregår (en fejlfortolkning af sanseinput) eller så har det en form for universel relation med virkeligheden. Hvis man kan demonstrere at det næppe har en universel relation med virkeligheden, men personen stadig siger det er ægte, så er han formentligt deluded. I andre sammenhænge, hvis vi fx påstod at tandfeen faktisk fandtes tages en sådan person ikke seriøs.

Jeg håber dog lidt på, at der er noget om det. Kunne være fascinerende og et faktisk stort gennembrud på verdensplan. Ingen har dokumenterede psykiske evner. Ville i hvert fald gerne se det.

Lafiit


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Målbare signaler og psykiske evner
Indlæg: 25 okt 2013 06:54 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2010 22:27
Indlæg: 589
Geografisk sted: Aarhus
Køn: Mand
Status: Vampyr
Oversættelser: 8
1) Ja, det ville være et godt forsøg, men synes dog også at smagsoplevelsen skal efterprøves i et andet forsøg. F.eks. også med forskellige blodtyper fra mennesker.

2) Problemet med dette forsøg er at denne samme persons energi kan fluktuere på de mindste påvirkninger (internt / eksternt). Hvis der er en skærm imellem en psychic/vampyr der påstår at have evne til at se aura, så vil jeg mene at de ikke kan se den igennem skærmen. Så er det igen et fornemmelses-spørgsmål/spirituelt.

At imitere vampyr-"evner". Ja se DET ville jeg synes var det mest interessante!

Jeg ville aldrig selv sætte sådanne evner i forbindelse med noget absolut fysisk eller sanseligt, altså i hvad man får ud af en feeding, men mere en spirituel fornemmelse/oplevelse. Så er der så det med om feeding derefter kan påvirke det fysiske og mentale helbred af vampyren.

Ja, hvis man kunne måle alt det her, så ville det være et kæmpe gennembrud. Jeg giver dig ret.

_________________
Admin @ The Danish Vampire Community
Medlem @ Voices of the Vampire Community


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Målbare signaler og psykiske evner
Indlæg: 25 okt 2013 11:22 
Offline
Niveau 2
Niveau 2
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 feb 2013 16:01
Indlæg: 36
Geografisk sted: Fyn
Status: Vampyr
Oversættelser: 1
jeg vil blande mig i diskussionen... du har nogle interessante tanker. først vil jeg lige komme med en lille formaning: hold dig for øje at det langt fra er os alle der drikker blod. mange af os bruger udelukkende energi.

jeg drikker ikke selv blod, så det kan jeg ikke kommentere på. jeg drikker kreuter blut, ikke fordi det har noget med blod at gøre som sådan, men fordi det har de ting kroppen skal bruge for selv at producere blod (og jeg klinisk har tendens til blodmangel). det kunne være interessant at lave et forsøg med det også - altså om folk får det samme ud af at booste deres egen blodproduktion som af at drikke blod.
dertil vil jeg tilføje at jeg, da jeg kom ind i miljøet, brugte lang tid på at se diverse dokumentarer. der er adskillige gange lavet undersøgelser af sangviner. konklusionen plejer at være at der ikke er nogen fysisk indikator for at de skal have blod. men der er jo tydeligvis en effekt. psykisk, spirituel? det er svært at måle på.

i det sekund vi kommer ud i noget der ikke er desideret fysisk bliver det sværere at måle og veje. energi bliver opfattet forskelligt. nogen ser den, nogen føler den. det er ikke en absolut ting. det er min opfattelse at styrken af hvad man opfanger kan varriere fra person til person. jeg er meget stærkere forbundet til, og har derved lettere ved at fornemme, bestemte mennesker.
men ja, som spurn allerede har sagt, det er ikke nødvendigvis noget fysisk eller sanseligt. at noget foregår spirituelt, i et plan du ikke kan måle, betyder ikke at det ikke er virkeligt. for den person der oplever det er det virkeligt. man er ikke nødvendigvis deluded for at tro på noget der ikke ummidelbart findes klare beviser for. at du ikke kan bevise det findes, er ikke ensbetydende med det ikke gør. på samme plan som religion. du kan ikke bevise at der findes en gud, men du kan i grunden heller ikke endegyldigt bevise at der ikke gør. det er et trosspørgsmål.

_________________
Time will come and time will fly
All is old but new in kind


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Målbare signaler og psykiske evner
Indlæg: 25 okt 2013 12:11 
Offline
Niveau 0
Niveau 0

Tilmeldt: 04 okt 2013 12:16
Indlæg: 7
Status: Menneske
Oversættelser: 0
Hej Iris,

I første omgang vil jeg sige, at jeg håber, at jeg ikke fornærmer nogen. Jeg kan selvfølgelig se det sensititve i indholdet og nogen af vendingerne, men jeg ønsker ikke at nedgøre nogen. Jeg undskylder hvis mit indlæg skulle have haft mere omtanke.

Ja, jeg ved jo ikke hvordan fordelingen af vampyr-typer er på dette forum, så det var heller ikke en dom om, at alle vampyr smæsker sig i blod. Men tanken er stadig meget essentiel både historisk og har en faktisk betydning for dem, hvad end det er fysiologisk eller neurologisk.

Hvilke dokumentarer har du set? Har ikke selv dykket ned i den genre endnu.

Selvom noget givetvis er spirituelt kan vi godt måle indikatorer for det.

I en hel igennem naturalistisk verden uden ormehuller og andre fantastiske elementer, så er det en 3D verden. Den spirituelle dimension kan betragtes som en ekstra lag og vi har dermed en 4D verden. Det er tydeligt, givet ud fra folks vidnesbyrd, at disse folk hævder at besidde en ekstra dimension. Det er dog også tydeligt, at det påvirker 3D verdenen når folk (ikke kun vampyre) hævder at suge energi ud ad andre, ser spøgelser, healer, ser aura, læser tanker etc. - disse krafter giver sig i kende i 3D oplevelser, selvom krafterne kommer fra en 4D kilde, hvad end om ændringen er sket fysiologisk eller neurologisk.

Hvorfor er dette interessant? Jo, hvis effekten kan spores ned til at være neurologisk fremfor fysiologisk, så har vi god grund til at konkludere, at der næppe er noget om snakken.

Det er sandt, at vi ikke kan modbevise energier - eller som dit eget eksempel: gud - men vi kan heller ikke modbevise tandfeen. Får det én til at sige "måske findes tandfeen faktisk"? Vi har mange vidnesbyrd på tandfeen, der lægger en 20'er under børnenes hovedpude, men vi afviser den faktiske eksistens af tandfeen, da vi har en naturrealistisk forklaring på fænomenet: det er bare moderen, der fortæller en hyggelig historie, så barnet har det godt. Vi siger næsten aldrig til børnene, at det altså ikke findes, men det går op for dem stille og roligt, at det er tilfældet. Det er så simpelt at gøre tricket efter, når personen selv får børn, at vi ikke behøver en super-naturlig forklaring. Det ekstra meta-lag er altså tilsyneladende tomt.

Min pointe er den samme: hvis effekterne, der burde have en fysiologisk effekt, men kun har en neurologisk effekt, så har vi god grund til at sige, at det bare er vores sind, der overbeviser sig selv om, at det faktisk virker. Vores hjerne er et fantastisk redskab til at bedrage os selv - og andre - hvad end vi ønsker det eller ej.
Hvis en person, som nævnt i min tidligere post, kan replikere de samme effekter som en psychic eller vampyre, har vi altså også god grund til at komme til den samme konklusion. Meta-laget er formegentligt tomt.

Jeg vil dog nævne igen, at jeg er ret interesseret i at forstå det bedre, for der kunne selvfølgelig godt være noget om det og det er muligt at forstå bedre, hvis vi går sandfærdigt og oprigtigt til værks og er kritiske om vores antagelser om forholdene i verdenen.

Sig endelig til, hvis nogen af mine forklaringer er helt ude i skoven og forklar mig hvad, der er uklart. Tak for interessen og fortsat god dag :)

Lafiit


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Målbare signaler og psykiske evner
Indlæg: 10 dec 2013 03:09 
Offline
Niveau 3
Niveau 3
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2011 22:05
Indlæg: 98
Status: Menneske
Oversættelser: 0
Hvis man tror at man er en vampyr, så skal man træde meget varsomt, for det er en one way ticket til insanity. Disse evner, eller den magi som folk tror de kan opnå som vampyrer er en illusion, eller en fælde vel nærmere.

Hvis man uhæmmet læser okkulte tekster uden at have nøglen til at forstå disse tekster, så er jeg ked at af fortælle at der vil ske en forrådnelse af ens bevidsthed før eller siden.

Jeg håber ikke jeg har fornærmet nogen, men det er min erfaring, og opfattelse som tiden er gået.

Der er ingen kraft eller visdom at hente i et fænomen som vampyrisme hvis ikke det er noget man selv føler man kan styre. (necromancy)

Jeg tror ligeså meget på en der fortæller mig at han er vampyr, som et barn der fortæller om monstret under sengen.

Det eksisterer i fantasien, og er kontrolleret af mennesket.
(Medmindre det ikke er kontrolleret) ((sinsdssyge))

Hjernen modtager og sender signaler, så ja, det vil være meget nemt at måle mange forskellige ting.

Men at måle supernaturlige psykiske fænomener er et decideret latterligt forsøg at gå i gang med. Det svarer til at prøve at finde Djævlen der lister rundt om natten udenfor ens hus.

Selve forsøget beviser allerede den begyndende sindssyge / vrangsforestilling om at der måske er en vampyr.

Men lige nu kører det hele vidst stadigvæk på hvad en vampyr er, så vi er ikke engang nået så langt endnu.

_________________
:]


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Målbare signaler og psykiske evner
Indlæg: 29 sep 2015 01:41 
Offline
Niveau 2
Niveau 2
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 sep 2015 23:44
Indlæg: 46
Geografisk sted: Aars, Danmark
Køn: Kvinde
Status: Vampyr
Oversættelser: 0
Min tur til at blande mig!!

Lafiit skrev:
Det er sandt, at vi ikke kan modbevise energier - eller som dit eget eksempel: gud - men vi kan heller ikke modbevise tandfeen. Får det én til at sige "måske findes tandfeen faktisk"?


Her skal man huske at Den har har noget at bevise, er den der fremsætter kravet. Hvis man har en ateist og en kristen, er det op til den kristne at bevise gud. fx monsteret undersengen: hvis en kom til mig og sagde at der var et monster, ville det ikke være mig der skulle kigger under alle senge, men personen der skulle vise mig hvilken seng. den der kommer med påstanden skal bevise den. Så kan andre gennemteste teorien som det er passende indenfor videnskaben.

Lafiit skrev:
Hvis en person, som nævnt i min tidligere post, kan replikere de samme effekter som en psychic eller vampyre, har vi altså også god grund til at komme til den samme konklusion. Meta-laget er formegentligt tomt.


Beskrivelserne af vampyrer er fortiden så svage og udefinerede (både blandt os selv og andre) at det næsten er en perosnlig sag om hvilken bås man putter sig selv i. Med det sagt kan alle symptomer være et tegn på vampyrisme. Fx. er du lysfølsom? ja/nej. er ikke nok, for selv om nogen vilole sige at det er et tegn på vampyrisme, er det ikke en egenskab der er krævet. På stående fod kan kun komme på en ting som går igen ved vampyrer: "jeg skal have energi via blod eller psykisk for at have det godt." problemet er at disse ting er (i øjeblikket) umålbare og kan ikke bruges som bevis. alle kan påstå det. jeg tror også mange plukker i vampyrisme symptomerne for at nå det mål de vil have. Det gjorde jeg selv, da jeg var yngre. Jeg lider af bl.a. solallergi og jeg påstod at det var et vampyrsymptom. Det ved jeg nu er løgn. Jeg prøvede at få virkeligheden til at passe med det jeg ville have. Man kan trods alt have solallergi uden at være vampyr.

Phasefone skrev:
Jeg tror ligeså meget på en der fortæller mig at han er vampyr, som et barn der fortæller om monstret under sengen.


Muligvis tager jeg det ud af kontekst, men jeg er ikke sikker på at jeg forstår? Hvis du med "vampyr" i denne sammenhæng mener en, der tror han er udødelig eller har superstyrke, forstår jeg dig, men jeg er bare ikke 100% på at det er det du mener...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 80 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Skin by Lucas Kane
Danish translation & support by Olympus DK Team

Alle rettigheder forbeholdes www.spurn.dk & www.danishvampire.dk Copyright © 2010-2017
Alle donationer går til vedligeholdende af 'the danish vampire community'