Dato og tid er 28 mar 2024 18:48

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Blod versus Ideologi
Indlæg: 19 dec 2011 13:18 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2010 22:27
Indlæg: 589
Geografisk sted: Aarhus
Køn: Mand
Status: Vampyr
Oversættelser: 8
Jeg har efterhånden fået mange e-mails og telefonopkald til DVC, hvor folk er interesseret i hvad vi er for nogle typer - og det er da kun fedt! Det er bare ikke altid som jeg regner med, for for det meste ender det ud i, at de faktisk kun er interesseret i hvorfor, hvordan og hvornår vi drikker blod.
(som om at vi alle er blodvampyrer -.-*!)

Jeg synes det er ærgerligt at de kun fokuserer på 'blodet' - det er da også en forholdsvis vigtig ting for rigtig vampyrisme - men at de ikke er interesseret i hele ideologien, filosofien og bare generelt tankerne bag rigtig vampyrisme!
(Måske er det bare mig der fokuserer mere på dette, fordi jeg ikke selv er blodvampyr, hvem ved?)

Pointen er altså, at jeg vil spørge jer blodvampyrer, hvad der er vigtigst for jer, blodet eller ideologi, måske livsstilen, æstetikken, intimiteten, båndet? Måske begge dele, og i så fald, hvor meget vægter det ene op imod det andet?

_________________
Admin @ The Danish Vampire Community
Medlem @ Voices of the Vampire Community


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Blod versus Ideologi
Indlæg: 19 dec 2011 16:32 
Hvordan ville du forklare dem, hvad ideologien bag vampyrisme er?
Jeg har lidt svært ved at sætte ord på den slags.

Men for mig er det en god sammenblanding af det hele. Men selve blodet er ikke det, der fylder specielt meget. Intimiteten, livsstilen og æstetikken er nok de tre vigtigste ting for mig.


Top
  
 
 Titel: Re: Blod versus Ideologi
Indlæg: 19 dec 2011 17:40 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2010 22:27
Indlæg: 589
Geografisk sted: Aarhus
Køn: Mand
Status: Vampyr
Oversættelser: 8
Mona Mayfair skrev:
Hvordan ville du forklare dem, hvad ideologien bag vampyrisme er?
Jeg har lidt svært ved at sætte ord på den slags.

Det er jo en meget individuel ting, men som generel hovedregel ville jeg snakke om balancerings-princippet og det æstetiske udtryk. Men der kan tilføjes mange ting. Det er ærgerligt at du ikke selv synes at have en fornemmelse for hvordan du ville sætte ord på rigtig vampyrisme.

Mona Mayfair skrev:
Men for mig er det en god sammenblanding af det hele. Men selve blodet er ikke det, der fylder specielt meget.

Men er det ikke sjovt, at det er blodet som 'ikke-vampyrer' finder interessant ved vores vampyrisme?

Mona Mayfair skrev:
Intimiteten, livsstilen og æstetikken er nok de tre vigtigste ting for mig.

Kan du kort begrunde hvorfor lige disse tre ting er vigtigere end blod og alt andet der kan være indenfor vampyrisme?

_________________
Admin @ The Danish Vampire Community
Medlem @ Voices of the Vampire Community


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Blod versus Ideologi
Indlæg: 19 dec 2011 18:06 
Aarh, jeg kan ikke holde styr på at quote det der hehe.

Altså, ideologi forstår jeg som nogle fælles underliggende ideer om hvordan verden hænger sammen. Men jeg synes, at det her forum ret tydeligt har vist, at moderne vampyrer ikke har ret meget andet tilfælles, end at vi godt kan lide at kalde os vampyrer og har et eller andet behov for energi, sådan meget groft sagt. Så ordet "ideologi" synes jeg bare ikke lige gav den store mening, når det nu er så individuelt.

Næææe, jeg synes det virker meget naturligt, at det er blodet, som ikke-vampyrer interesserer sig for? Det er ret håndgribeligt, lidt makabert og meget symbolsk. Så det er vel ret naturligt at folk synes det er spændende.

Jeg tror, de tre ting er de vigtigste, fordi det er dem, der gør, at jeg i hverdagen og i 98% af tiden kan føle mig godt tilpas og "hjemme". Det at tage blod fylder, rent tidsmæssigt, ikke ret meget i mit liv, så derfor er det knap så vigtigt. Men det er jo svært at sætte procenter på den slags:)


Top
  
 
 Titel: Re: Blod versus Ideologi
Indlæg: 19 dec 2011 18:24 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2010 22:27
Indlæg: 589
Geografisk sted: Aarhus
Køn: Mand
Status: Vampyr
Oversættelser: 8
Mona Mayfair skrev:
Altså, ideologi forstår jeg som nogle fælles underliggende ideer om hvordan verden hænger sammen. Men jeg synes, at det her forum ret tydeligt har vist, at moderne vampyrer ikke har ret meget andet tilfælles, end at vi godt kan lide at kalde os vampyrer og har et eller andet behov for energi, sådan meget groft sagt. Så ordet "ideologi" synes jeg bare ikke lige gav den store mening, når det nu er så individuelt.

Så er det godt at jeg også brugte "filosofi" og "generelle tanker" om vampyrisme. Der er jo nogle generelle, bundtanker om vampyrisme som jeg mener at vi alle deler, på et eller andet punkt. Det ville jeg kalde kernen af rigtig vampyrisme. Men ja ok, ideologi er måske for stort et ord til en dansk undergrundsvampyrisme, men jeg tænker jo også i det store hele.

Mona Mayfair skrev:
Næææe, jeg synes det virker meget naturligt, at det er blodet, som ikke-vampyrer interesserer sig for? Det er ret håndgribeligt, lidt makabert og meget symbolsk. Så det er vel ret naturligt at folk synes det er spændende.

Tja, men jeg synes ikke at det er ret dybt, i forholdt til hvad kernen i rigtig vampyrisme handler om, ift. ovenstående.

Mona Mayfair skrev:
Jeg tror, de tre ting er de vigtigste, fordi det er dem, der gør, at jeg i hverdagen og i 98% af tiden kan føle mig godt tilpas og "hjemme". Det at tage blod fylder, rent tidsmæssigt, ikke ret meget i mit liv, så derfor er det knap så vigtigt. Men det er jo svært at sætte procenter på den slags:)

Tak for forklaringen. Men ser du "æstetik, intimitet og livsstil", som vampyrisme, i forhold til hvor meget TID de fylder i din hverdag?

_________________
Admin @ The Danish Vampire Community
Medlem @ Voices of the Vampire Community


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Blod versus Ideologi
Indlæg: 19 dec 2011 18:32 
jeg har det på samme måde som mona... jeg ved ikke hvad min tilstand har med ideologi at gøre. jeg har ikke valgt at være vampyr og kunne jeg ville jeg gerne være normal og ikke kræve blod eller lade hele min verden styrte i grus fordi jeg ikke er tilpas i den.

jeg er ikke sikker på hvad jeg synes er vigtigst. det er lige som en trappe jeg kravler op af. først er der et venskab, så kommer intimiteten og så bliver jeg skubbet hele vejen ud af mig selv når de stærke følelser kulminere indtagelse af blod. jeg kan ikke sige der er en liste for det hele hænger sammen.


Top
  
 
 Titel: Re: Blod versus Ideologi
Indlæg: 19 dec 2011 18:42 
Offline
Niveau 2
Niveau 2
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2011 21:18
Indlæg: 46
Geografisk sted: København
Oversættelser: 0
Når man læse om vampyrer i medier, teatestykke, film, bøger så er det ikke ret meget om energi- og andre typer af vampyr, kun for det meste blodvampyr
Blod er også ret meget håndgribelig element da det kan se, føle, smage, lugte og høre med de 5 fysiske sanser.

Vi lever også samtiden i en samfund hvor "Pseudovidenskab" og andre overnaturlige ting der ikke kan dokumenteret med håndgribelig fakta og tal bliver set ned til.
Energi kan ikke bevises med naturvidenskab og slet ikke at en visse gruppe menneske som de kalder sig selv for energivampyr kan ernære af usynlig energi vi mennesker udsender. (sagt fra et videnskabelig synsvirkel)

Er det ikke derfor de kun fokuserer på 'blodet' for når man udtaler ordet "vampyr" får de en bloddrikkende dracula i hovedet? At vi også ernære energi er noget sværere at forstå for uvidende og vælger derfor at tro på de mere naturnære ting som blod

_________________
Jeg er som livets vand, der strømmer ud til tørstende mennesker


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Blod versus Ideologi
Indlæg: 19 dec 2011 18:47 
når man har emnet om vampyrer inde over fiktionen er vampyren der jo ikke for at være vampyr, men for at symbolisere "det onde" og hvor let det er at falde ned i synden.... det er anyway det billede jeg får når jeg sidder og analysere filmene...

Det handler med andre ord ikke om vampyrer men metaforen...


Senest rettet af Lady_Fayd 19 dec 2011 19:25, rettet i alt 1 gang.

Top
  
 
 Titel: Re: Blod versus Ideologi
Indlæg: 19 dec 2011 19:07 
Spurn skrev:
Mona Mayfair skrev:
Altså, ideologi forstår jeg som nogle fælles underliggende ideer om hvordan verden hænger sammen. Men jeg synes, at det her forum ret tydeligt har vist, at moderne vampyrer ikke har ret meget andet tilfælles, end at vi godt kan lide at kalde os vampyrer og har et eller andet behov for energi, sådan meget groft sagt. Så ordet "ideologi" synes jeg bare ikke lige gav den store mening, når det nu er så individuelt.

Så er det godt at jeg også brugte "filosofi" og "generelle tanker" om vampyrisme. Der er jo nogle generelle, bundtanker om vampyrisme som jeg mener at vi alle deler, på et eller andet punkt. Det ville jeg kalde kernen af rigtig vampyrisme. Men ja ok, ideologi er måske for stort et ord til en dansk undergrundsvampyrisme, men jeg tænker jo også i det store hele.


jeg tror det du kalder "ideologi" er det jeg kalder "symptomer"... lol


Top
  
 
 Titel: Re: Blod versus Ideologi
Indlæg: 19 dec 2011 19:14 
Spurn skrev:
Der er jo nogle generelle, bundtanker om vampyrisme som jeg mener at vi alle deler, på et eller andet punkt. Det ville jeg kalde kernen af rigtig vampyrisme.


Hvis du lige kunne ridse op, hvad det er for nogle, så ville jeg blive vældig glad :) Fordi så kunne jeg bruge dem hver gang nogen spørger, hvad det hele lige handler om. Jeg går ud fra at æstetikken og (energi?)balanceringsprincippet hører ind under grundtankerne.

Spurn skrev:

Tja, men jeg synes ikke at det er ret dybt, i forholdt til hvad kernen i rigtig vampyrisme handler om, ift. ovenstående.


Næ, men det ved den normale befolkning jo ikke på forhånd....

Spurn skrev:
Tak for forklaringen. Men ser du "æstetik, intimitet og livsstil", som vampyrisme, i forhold til hvor meget TID de fylder i din hverdag?


Nej, det var min personlige holdning til, hvad der for mig er vigtigst. Det var det du spurgte om jo :)


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 34 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Skin by Lucas Kane
Danish translation & support by Olympus DK Team

Alle rettigheder forbeholdes www.spurn.dk & www.danishvampire.dk Copyright © 2010-2017
Alle donationer går til vedligeholdende af 'the danish vampire community'