Dato og tid er 19 mar 2024 11:48

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Hvorfor er vampyrer så tiltrækkende?
Indlæg: 05 jan 2012 15:16 
Det er et emne, som jeg efterhånden har diskuteret med mange på et lidt fagligt eller videnskabeligt plan. I samfundet lige nu, går folk (inkl. mig selv) i selvsving over Twilight, True Blood og Vampire Diaries. For nogle år tilbage var det Anne Rice og Interview with a Vampire. For endnu længere siden var det Dracula og Nosferatu.

Derfor vil jeg gerne høre jeres mening om:

Hvorfor er der så mange mennesker, som interesserer sig for eller føler sig tiltrukket af vampyrer?


Top
  
 
 Titel: Re: Hvorfor er vampyrer så tiltrækkende?
Indlæg: 05 jan 2012 18:33 
Offline
Niveau 1
Niveau 1
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 jan 2012 08:04
Indlæg: 17
Geografisk sted: Århus
Oversættelser: 0
Det må være kultur og mediers indflydelse på os, måske ikke kun direkte men også indirekte vil jeg mene. Og så kommer der underemner som vildskab, lyster, trang til at udforske, eksperimentering osv men som jeg ikke vil citeres for ;-)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hvorfor er vampyrer så tiltrækkende?
Indlæg: 05 jan 2012 21:23 
Men vi bliver jo også udsat for et hav af andre ting i medierne og kulturen, men dem falder vi slet ikke for i samme grad.


Top
  
 
 Titel: Re: Hvorfor er vampyrer så tiltrækkende?
Indlæg: 05 jan 2012 21:49 
Offline
Niveau 3
Niveau 3
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2011 22:05
Indlæg: 98
Status: Menneske
Oversættelser: 0
jeg tror de fleste folk bliver interesserede i vampyrer, fordi de bygger deres livsstil efter hvad der er populært på et givent tidspunkt

personligt er jeg ikke tiltrukket af vampyrer, tværtimod følte jeg mig utilpas da jeg fandt ud af at det var blevet mainstream at drikke blod, og erklære sig vampyr

hvilket også er grunden til at jeg er her, at jeg skal have fjernet min frygt for det ukendte

måske er det grunden til den stigende interesse?

_________________
:]


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hvorfor er vampyrer så tiltrækkende?
Indlæg: 05 jan 2012 21:58 
Offline
Niveau 2
Niveau 2
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2011 21:18
Indlæg: 46
Geografisk sted: København
Oversættelser: 0
phasefone skrev:
personligt er jeg ikke tiltrukket af vampyrer, tværtimod følte jeg mig utilpas da jeg fandt ud af at det var blevet mainstream at drikke blod, og erklære sig vampyr


Personligt er jeg enig. I Amerika f.eks. er det sket et ekspesion af "vampyrer" efter twilligt (og evt. True Blood også) udkom.

Om en par år efter den sidste halvdel er kommet i biograf håber jeg at det falder ned til jorden igen.

At være en vampyr er noget helt dybere, sanselighed, sensualitet og æstetik.
Dette massehype at være en vampyr er heller ikke et godt ry for de rigtig moderne vampyr.

Endetig forstår jeg ikke den hype

_________________
Jeg er som livets vand, der strømmer ud til tørstende mennesker


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hvorfor er vampyrer så tiltrækkende?
Indlæg: 05 jan 2012 22:13 
Synes i at det er blevet mainstream at drikke blod? Hvor mange kender i, der gør det? Ud over os få mennesker herinde altså. Jeg tror, at det er de færreste Twilightfans m.fl., der drikker blod...Jeg har i hvert fald ikke mødt nogen endnu:) Så det er ikke lige min opfattelse, at det at drikke blod, skulle være blevet mainstream.

Jeg oplever egentlig ikke hypen som om, at de allesammen vil kalde sig vampyrer.
Tværtimod, så er folk tiltrukket af vampyrerne. Måske netop fordi de selv er mennesker? Men hvad er det så, der fascinerer folk...Hvad er det ved vampyrerne, der gør dem så dragende?


Top
  
 
 Titel: Re: Hvorfor er vampyrer så tiltrækkende?
Indlæg: 05 jan 2012 22:18 
Offline
Niveau 2
Niveau 2
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2011 21:18
Indlæg: 46
Geografisk sted: København
Oversættelser: 0
Jeg tror simpel fordi de er blevet en symbol på evighed, evige liv og ungdom.
Hvis i lige bemærker, så er alle vampyrer i filmene som er oppe for tiden har ingen gamle vampyr over de 40'erne og helt ned til teenage (fysisk alder da de blev genfødt).

Hvem vil ikke være evig ung og skøn? :)

Iøvrig synes jeg ikke at det er blevet mainstream i at drikke blod. Nej, det er kun selve de skønne væsner der er blevet sat fokus på

Endetig er det lige nu oppe at være prefekt, sund, slank og smuk.
Det er den billede vi ser i de nyere vampyrfilm.
Har vi endetig mødt gamle og grimme vampyr ud over Nosferatu i denne århundrede?

_________________
Jeg er som livets vand, der strømmer ud til tørstende mennesker


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hvorfor er vampyrer så tiltrækkende?
Indlæg: 05 jan 2012 23:21 
Amras skrev:
Endetig er det lige nu oppe at være prefekt, sund, slank og smuk.
Det er den billede vi ser i de nyere vampyrfilm.
Har vi endetig mødt gamle og grimme vampyr ud over Nosferatu i denne århundrede?


det har vi i 30 days of night og priest...

jeg tror grunden til at man er så fascineret af vampyrer er at de symbolisere det vi ikke "må" eller ikke burde. i hvor mange tilfælde er de ikke symboler på lyst, sex, frihed, ungdom, styrke, magt, mystik, skønhed og ofte rigdom... hvor mange kan påstå at de ikke tænder på en af tingene eller kigger efter disse kvaliteter i andre?


Top
  
 
 Titel: Re: Hvorfor er vampyrer så tiltrækkende?
Indlæg: 05 jan 2012 23:41 
Offline
Niveau 0
Niveau 0

Tilmeldt: 04 jan 2012 00:11
Indlæg: 7
Geografisk sted: Aalborg
Oversættelser: 0
Jeg tror som det er blevet sagt at medierne spiller en kæmpe rolle. hørte et interview med en heks i DK, som sagde at antallet af hekse var faldet i DK efter at "hekse film" mere og mere er blevet skiftet ud med vampyr film/serie og derfor den store stigning i interessen derom


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hvorfor er vampyrer så tiltrækkende?
Indlæg: 05 jan 2012 23:45 
Offline
Niveau 1
Niveau 1
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 jan 2012 08:04
Indlæg: 17
Geografisk sted: Århus
Oversættelser: 0
Præcis :-) men kunne godt forestille mig at der ville være mange hekse i USA (Harry Potter).
Men ja indirekte/direkte årsag tror jeg også er medierne.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Skin by Lucas Kane
Danish translation & support by Olympus DK Team

Alle rettigheder forbeholdes www.spurn.dk & www.danishvampire.dk Copyright © 2010-2017
Alle donationer går til vedligeholdende af 'the danish vampire community'